Mitä citybussit sitten on? Kyseessä on kolme minibussilinjaa (A, B ja C), jotka liikennöivät 15 minuutin ajomatkan säteellä keskustasta kahdesti tunnissa. Ideana on ollut tarjota "metromaista" (lyhyet pysäkkivälit) julkista liikennettä myös niille asuinalueille, joilla Oulun muu bussiliikenne on aika heikkoa, ja joista keskustaan on kuitenkin sen verran lyhyt matka, että bussien 2,90 euron hintainen kertalippu tuntuu kohtuuttomalta. Citybussimatka maksaakin vain 1,5e.
Citybussien reittikartta
Ainakin täällä Värtössä citybussit toimivat erinomaisesti. Kävelymatkaa keskustaan tulee pari kilometriä, joten monesti tulee vaikka käveltyä toiseen suuntaan ja tultua sitten esimerkiksi ostosten kanssa citybussilla takas. Bussit lähtevät puolelta ja tasalta, ja ovat ydinkeskustan päätepysäkillä vajaat 15 min myöhemmin. Värttö on kasvava asuinalue (tuohon rantaan rakennetaan hienoa Värttö Riverside -aluetta), ja suuri osa asukkaista on tällä hetkellä autottomia opiskelijoita ja eläkeläisiä. A-linjan citybussit ovat usein täynnä ja linja onkin citybusseista kannattavin.
Citybussien ainoa huono puoli on, että ne kulkevat vain kauppojen aukioloaikoihin, eli viimeinen lähtee keskustasta klo.21.15 arkisin ja jo kuuden jälkeen viikonloppuisin. Onneksi matka on tarpeeksi lyhyt kävellä, eikä taksillakaan mene kuin vähän päälle kymppi. Lähiaikoina valituksen aiheeksi on noussut myös jokin aika sitten vaihtuneet lippusäännöt. Ennen citybussilla ehti nimittäin hyvin käydä hoitamassa kaupungilla jonkin nopean asian tunnin vaihtoajan puitteissa, ja palata sitten takaisin samalla lipulla. Nykyään tämä ei enää onnistu, vaan paluumatkalle pitää ostaa oma lippu. Minusta ihan ok, mutta Tapani on vähän harmissaan rahanmenosta. No, minun piti työmatkojen takia joka tapauksessa ostaa bussikortti puoleksi vuodeksi, sillä saa matkustaa myös citybusseilla niin paljon kuin sielu sietää.
Mikä minusta on tehnyt citybussifanin ei kuitenkaan ole pelkästään parantuneet yhteysmahdollisuudet keskustaan, vaan citybussien tunnelma. Kuulemma citybussikuskeja valittaessa kiinnitettiin erityistä huomiota palvelualttiuteen, jotta turistien olisi helppo käyttää linjoja. No, paljonkaan turisteja en ole kyllä busseissa nähnyt, mutta suurin osa kuskeista on aivan huippuja! Erityisesti muutamat ilahduttavat aina matkustajia puheliaisuudellaan. Koska citybussi on pieni ja matkustajat istuvat bussin seinustoilla ikäänkuin ringissä, tulee citybussimatkasta aina jollain lailla yhteisöllinen kokemus. Matkan aikana joku usein jututtaa kuskia, ja muutkin matkustajat saattavat liittyä keskusteluun mukaan. Bussiin noustessa kaikki tervehtivät kuskia ja bussista noustessakin 90% huikkaa kiitosheit. Lyhyesti sanottuna, savolaiselle tulee citybusseissa melkein kotoisa olo!
Bussien tunnelmasta esimerkiksi näyte minun ja Tapanin citybussireittiä koskevasta keskustelusta jokin aika sitten:
Sirje: Ei siinä vankilan kohdalla kyllä yleensä jää kukaan.
Tapani: Niin, paitsi Veikko!
Sirje: Hä? Veikko? Kuka ihmeen Veikko?
Tapani: No se yks juoppo, se jää aina siinä!
Sirje: Mistä ihmeestä sä tiedät, että sen nimi on Veikko?
Tapani: Se selitti sitä Veikon nimipäivänä kovaan ääneen kuskille ja kaikille.
Eli Tapani, joka nyt muutenkin tuppaa olemaan juoppomagneetti, tuntee jo citybussireitti A:n vakiojuopot nimeltä. Tulee ihan mieleen se kerta, kun Savonlinna-Kuopio -linjalla kuuntelin, miten etupenkin juoppo selitti kuskille, että pullo viinaa korjasi kaikki rytmihäiriöongelmat. Citybusseissa kuskille juttelevat myös selvät. Voisi sanoa että tunnelma citybusseissa on nykyään savolaisempi kuin savolaisissa busseissa!
Lopuksi vielä kaksi linkkiä Kalevan artikkeleihin aiheesta. Todistavat, että citybussien tunnelmasta tykkäävät muutkin. Kommenttiosastolta tosin huomaa taas suomalaisten kateuden: jos omalla asuinalueella ei vastaavaa toimintaa ole, ei saisi olla muillakaan.
Citybussin matkustajat tyytyväisiä
Citybussin C-linja halutaan Limingantullin Prisman pääovelle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti